Pages

Thursday, October 27, 2011

Kerja Cari Tuan

Assalamualaikum..

Lagi sebulan nak tamat praktikal dan kerja sambilan, then bln 12 akan membentangkan tajuk thesis saya berkenaan zakat pendapatan. Sekejap aje rasa, kluk klik kluk klik, masa dah berjalan dah 4 bulan saya berpraktikal dan dah 2 bulan bekerja sambilan. Hehe, aneh kan, berpraktikal sambil bekerja dalam waktu office hour yang sama... rezeki... :)

Sebut berkenaan rezeki, sememangnya ianya urusan Allah, Tuhan sekalian makhluk yg Dia ciptakan. Tak kiralah semut, cacing, malah kuman2 yang bergerak hidup ditentukan rezekinya apatah lagi kita manusia ini.

Pastinya setiap daripada kita ada pengalaman dan kisah tersendiri, bagaimana untuk anda pada hari ini berada ditempat anda sekarang, bermula daripada sebuah jalan yang anda letakkan harapan kepada dimana ada rezeki di situlah perlu kita dapatkan. Jika kita malas, maka rezeki itu akan berpindah kepada orang yang selayaknya berusaha. Erti tawakkal dan doa harus beriringan dengan usaha.

Meh kita semua sama2 menjadikan hidup kita lebih beerti dengan kita menjadikan diri kita sebagai pemberi, kerana erti sebuah kehidupan pada memberi, bukan sekadar menerima. Dengan sebab itu,agama kita mengajar kepada kita supaya suka menginfaqkan harta, bersedekah, menderma, mengeluarkan zakat, untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan. Jangan kita selesa dalam menerima semata2.

Teringat pula pesan beberapa naqib saya, kita tidak akan miskin dengan menginfaqkan harta yang kita miliki. Ada benarnya kerana orang yang dilihat memiliki banyak harta, belum tentu mereka merasa cukup, malah ada di kalangan mereka menderita walau hidup dalam harta yang bertimbun.

Eh2.., terlajak pulak...duk citer dari praktikal lain pulak tajuknya... hehe,, dah nak tamat ni, memang duk mencari lubang kerja pula. Resume dihantar sana sini...huhu... uh kerja2.... Abang Najib pulak umum umur persaraan naik ke 60 tahun..perghh tak kiralah ianya merupakan option or tak...saya tetap tak setuju.... Nak cari kerja nak cari kerja...... Lani ada ijazah pun tapi duk berebut dengan mereka yang minta kerja pakai kabel...itulah yang susahnya,,,tup2 syarikat or jabatan kerajaan ni jadi lubuk anak beranak aje... bila la nak kompetetif...dah buat mesyuarat, bos nak marah macam mana, kalau orang yang buat salah tu anak sendiri, setiausaha isteri sendiri, manager anak sedara...haha sakit2...

Meh,, itu kalau ada rezeki buat kita, insyaAllah, tak pun beralih aje kepada sektor swasta or kerja sendiri...

P/s: Kat universiti belajar ambil kos lain, tapi bila kerja tak minat kos yang belajar dan masuk kerja lain,...ader ajer kan... :)

6 comments:

  1. sangat ade lan.. ana ni la salah satu contohnye.. buat keje yg selama ni x penah reti, x penah amik tahu, ttbe kena buat benda tu.. amik marketing, keje jaga website, buat design.. Ade kaitan ke?? :)

    ReplyDelete
  2. huhu, tu terbaik namanya... orang kuat ESQ ni, jemput wat prgm ke shbt2 sini la pulak...

    ReplyDelete
  3. insya Allah, ade rezeki ana nk jgk duk ngan shbt2, kongsi ilmu.. :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah,pucuk pngkalnya biarlah segalanya hanya kerana Allah..belajar kerana Allah,bekerja juga hnya krana Allah..

    Jika kerja jadi ibadah, ia jalan Taqarrub kepada Allah.
    Kita hamba-Nya, kita Khalifah-Nya...
    wassalam..

    ReplyDelete