Pages

Tuesday, October 4, 2011

Perut Jasad Lapar Makan Nasi, hidangan Rohani pula?

Assalamualaikum wbt

Dari paparan skrin l.c anda, atau barangkali laptop, netbook, i-pad anda utk menatap blog saya ini setelah sekian lama tidak mengisi ruangan post, anda mungkin bukan orang pertama atau bkn pula orang yg terakhir menyemak blog yang tak menarik ini. Apatah lagi mungkin secara kebetulan atau sesaje nak membaca coretan entah apa2.

Alhamdulillah sempat memasak nasi goreng, untuk sarapan ptg hari ini. Apa2 smua yg dimasak memang la sedap sebab perut tak kisah apa yang dimakan asalkan halal walaupun hakikatnya mungkin tak sedap. :) Sekadar menggasak otak yang malas agar rajin memuntahkan isian blog ini..

Masa.

Satu perenggan di atas sahaja anda sebenarnya mengambil masa beberapa saat atau detik yang lalu, bermakna saat anda bermula tadi telah menjadi masa lalu. Begitulah kiranya jika kita membandingkan kehidupan kita yang lalu. Bezanya, tadi anda boleh saja membaca dari awal post ini berkali2 walaupun masa sentiasa berlalu.,sedangkan peristiwa yang telah lalu bersama menjadi kenangan anda, anda tidak berupaya untuk kembali ke masa lalu.
Sebab itu, pergunakan masa hari ini yakni sekarang dengan sebaiknya, agar tinta hari ini akan menulis peristiwa yang akan menukilkan sejarah buat masa hadapan. Kegagalan bukanlah alasan, kesengsaraan bukanlah pelemah semangat, kesukaran bukanlah pemutus semangat juang, kekecewaan bukanlah penghalang yang besar untuk hari2 seterusnya menjadi lebih baik dari semalam.

Tongkat Kehidupan

Orang yang kecewa dalam percintaan manusia seolah2 telah kehilangan isi dunia baginya lantaran harapan yang terlalu tinggi diletakkan kepercayaan terhadap impiannya. Perasaan kusut membaluti kepala bilamana jalan hadapan dirasakan gelap semakin pudar. Begitulah,sesungguhnya hamparan permaidani kehidupan harus dilangkah dengan memerlukan tongkat kehidupan yang utuh. Di sanalah perlunya kekuatan dalaman. Membentuk jiwa bukan sekadar beralaskan semangat semata2, tetapi harus berteraskan kepada ilmu dan bimbingan. Luasnya ilmu Tuhan bagi hambaNya agar manusia hidup perlu kepada panduan perjalanan kehidupan.

Alif Lam Mim. Inilah dia kitab, tidak ada sebarang keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi orang2 yang bertaqwa. 

Allah maha mengetahui, manusia yang berhadapan dengan permasalahan hidup serta kecelaruan berdepan dengan jalan penyelesaian yang sukar. Maka dengan itu hadirnya kitab yakni AlQuran sebagai penyuluh serta penunjuk kepada jalan keluar permasalahan manusia yang sangat kompleks.

Tunjang kekuatan tarbiyah, rohani, spiritual yang bersemadi dalam jasmani individu harus diiringkn dalam kehidupan agar emotional dan spiritual berjalan dengan serentak pada prestasi yang baik.Pendidikan yang jelas dalam melahirkan jiwa yang kuat ini pastinya memerlukan kokorikulum, kehidupan yang terarah dan bersistem dengan disiplin yang kemas.

Bergembiralah wahai Umat yang bersyahadah, Menangislah wahai yang Ingkar

Janji kemenangan diberikan jaminan Sang Pencipta. Umat Islam pasti meraih kemenangan. Jika ia tidak berhasil menikmatinya ketika di dunia, maka sesungguhnya bukanlah suatu kerugian buatnya, kerana kampung akhiratlah selamanya kekal abadi buat para penghuninya.

Balasan yang baik menanti para ahli yang soleh di dunia ini, sedang azab yang pedih menunggu bagi mereka yang ingkar di dunia. Itulah hak kepada Tuhan Sang Pentadbir Alam. Dia memiliki Arasy yg agung. Kita sebagai hambaNya, memikul amanah yang terberat timbangannya kelak.

Sediakan Ruang Muhasabah

Semoga kita dapat meleburkan unsur syaitan dan sifat kehaiwanan dalam diri kita. Saksikanlah bahawa teman yang baik itu bukanlah mereka yang selalu memuji diri kita, tetapi yang sebenarnya ialah yang selalu menjadi cermin kepada kita agar kesalah pada badan kita di cerminkan kepada kita utk dibersihkan. Di sini jualah satu kestabilan emosi menuntun iman yang mengawal akal dan perasaan agar tunduk menerima ketetapan Ilahi dengan penuh redha dan rasa syukur.

1 comment: