Pages

Wednesday, July 6, 2011

Pilihlah Untuk Bahagia, Bukan Sengsara

Bismillah..
Assalamualaikum...
Lama tak update perkembangan blog yg ni... 

1. Kita makan bilamana perut kita lapar, maka kita cari kepada makanan.  Kita memenuhi kehendak keperluan perut yang merupakan anggota dalam tubuh badan kita. Begitu jua halnya kejadian lain pada seluruh anggota badan fizikal kita, bahkan turut menjadi kewajipan kepada kita memberi makanan kepada ruh kita yang memerlukan suapan untuk hidup.

2. Bila direnung pada kejadian diri kita., kita merasakan seolah2 kita ada banyak kelemahan atau kita merasakan adanya kekurangan pada sifat fizikal. Lantaran sebabnya kita membuat perbandingan dengan mereka yang diberi kurniaan lebih dari diri kita.

3. Bila dipandang dengan pandangan monolog perasaan, maka smua perkara dirasuk persoalan mengapa dan mengapa. Itulah diri kita. Memandang pada kelemahan yang ada sebagai suatu halangan.

4. Kekurangan utk kita, bukanlah suatu celaan disisi Allah, bahkan sebagai rahmat, yg kita tak ketahui di mana letaknya. Ujian sebagai rahmat bagi mereka yang sabar dan menghargai dengan erti syukur.

5. Bila kita berdoa dan terus berdoa merapati Allah Tuhan kita, maka jiwa yang sakinah akan menghiasi sanubari kita. Bukan dengan harta kekayaan, bukan pangkat yang memdamaikan jiwa, bukan rumah besar sebagai syurga mendamaikan, bukan tilam empuk sebagai alas ketenangan. Tanda doa kita diperkenankan Allah sebagaimana kata Ibnu Athaillah, adalah bilamana kita senantiasa meminta doa walau dimana dan ketika apa jua keadaan, bukan sekadar sewaktu dalam kita selesai solat sahaja. Itulah suatu sifat jiwa kehambaan seorang insan. Bukan utk saat susah sahaja.

P/s: Bajai apa yang di anugerahkan kepada kita dengan baja iman dan taqwa. Kekuatan yg bersama dengan kita, manfaatkan, agar kita lebih mendekati makna bahagia. Pilihlah untuk BAHAGIA bukan SENGSARA.

psstt: ada lg..doakan saya pula mcm gmbar atas tu...haha


1 comment:

  1. insyaAllah.Pilih yang bahagia selamanya.bukan untuk sementara....insya Allah,moga dipermudahkan segala urusan...

    ReplyDelete