Pages

Saturday, June 4, 2011

berkambing, berlembu, berbudu... (",)

-kenapa tak da gambar yang ok ke dlm laptop?-


Bismillah

Assalamualaikum wbt

alhamdulillah, hari ni, selesai menghadiri beberapa tempat walimah sahabat dan guru kami. seketika menjamu sakan, perit juga nak menelan makanan hidangan hari ini. 

di rumah cikgu atam sesi pagi, petang dirumah 2 pensyarah kami. dalam pada itu, alhamdulillah dapat bertemu 2 orang sifu (naqib) yang saya kasihi, akhi Rusdi dan akhi Fuzail sambil bertemu putera sulung mereka. Pertemuan yang tidak lama, namun bahang ukhuwah pernah di ketuk untuk menjadi 'bentuk' hari ini cukup bermakna buat saya.

hidangan yang menyelerakan betemakan warna hijau, pakaian,khemah dan air. seketika melepaskan penat 'menolong', kami singgah 'berehat' tersadai bagai kapal sarat dengan muatan di pelabuhan. tempat singgahan terakhir di rumah sahabat ana yang juga pensyarah, tak dapat mengisi penuh, 1/4 pinggan sudah memadai. Teringat pesanan seseorang agar 'tidak nakal', nampaknya berkesan pula.

keletihan 'menolong' memaksa saya pulang awal, menyemak seketika akhbar semasa. Tak mampu menatap lama ,mata ketika itu sudah mula disantau oleh 'minyak pengasih'. pukauan menjadi, akhirnya saya zzzZZ.

Alhamdulillah, kes kecemasan tersebut dapat dipulihkan setelah sedar kembali. Ingin sesekali bertanya khabarnya ketika itu, tetapi waktu tidak mengizinkan, waktu sememangnya cemburu juga. Terkejut juga,dalam masa yang sama ada jemputan penting saya tidak perasan pada email, sahabat saya , Akhi Faizul,yang turut melangsungkan walimahnya hari ini. Apapun tumpang gembira juga.

setelah berkambing,berlembu, besoknya insyaAllah, tak semena2 dapat juga nak berangkat ke Tanah Merah Kelantan, untuk Berbudu pula di walimah Akhi Amiruddin, salah seorang naqib saya. Rindu ke negeri Kelantan, rasa tenang kalau dapat ke sana, berkatnya pemerintahan ulama'. Sememangnya, saya suka merantau. :)

p/s: pertemuan dengan sahabat2 dan sifu cukup mengembirakan, gurauan sesekali hanya dapat dibalas senyuman. (",) 

No comments:

Post a Comment