Pages

Monday, June 6, 2011

Saya dan Pondok

-tidur nyenyak-


Bismillah.

Assalamualaikum wbt.

terasa tangan ingin bercerita tentang cerita lalu, hendak dilupa tetapi terasa segar kembali bila terkenang saat dulu yang masih tercari2 diri. Cuma sekadar cerita saya dan pondok.

sebelum berpindah ke rumah sedia ada sekarang, kami sekeluarga menetap di rumah kerajaan di rumah JKR. masih segar alamatnya, JKR 38-B Jalan Nibong Dungun. tetapi sekarang ini, tempatnya sudah berubah wajah menjadi padang astaka dan dewan besar.

pun begitu, saya tidak ada menyimpan gambar pondok yang pernah saya diami,yang dibina oleh abang saya,angah sewaktu dia dibangku sekolah menengah lagi. pondok yang dibina bersebelahan rumah sahaja, terpisah sendirian untuk dijadikan tempat tidur dan study. Ringkas sahaja, dibina dengan kayu dan papan.

setelah angah tak tinggal lagi di "banglonya" (pondok), jd ia diambil alih oleh saya, sejak ketika itu saya masih di tingkatan 4. Bermulalah episod saya pula menikmati bagaimana rasanya tidur seorang diri, dalam pondok tersebut boleh berkira juga bila dah kreatif, ada katil, tempat angkat berat(haha), rak-rak buku,meja study dan memang seperti sebuah bilik. Yang penting, ada radio masa tu sebagai peneman saya. Takut memang ada juga, apa tidaknya, belakang pondok ada semak, pokok2, jadi bila waktu malam, macam2 bunyi aneh dan pelik, kena ganggu pun banyak kali, kadang masa tidur la, sampai suatu masa atap zink di atas terdengar bunyi benda besar jatuh, dan pernah nampak hantu(H----U)  dipokok,dan sambil selamba beritahu, "dahla kacau ambe, ambe nak study ni,exam dekat dah, gi la kacau budak2 lain tu, ambe tak kacau hang, hang kacau ambe, geram nye..".

Kerana banyak sangat gangguan, yang paling tension(sbb letih sangat nak layan) teringat ada tangan merayap atas badan masa tidur, cepat2 bangun buka lampu. Masa itu bukannya takut, tapi sakit hati. Akibatnya, sejak dari itu, dan sampai hari ini, saya tidur dalam keadaan lampu terbuka,kalau tak dalam bilik, pasang lampu tandas,lampu luar, at least, bukan tidur dalam gelap. 

Radio yang berteman dengan saya akhirnya meletup terbakar, kerana beberapa bulan lamanya saya tak pernah tutup elektrik, dan pasang radio ikim 24 jam. Ikimlah yang banyak menemani, adakala letih2 study, menyanyi sorang2, jerit sepuas hati sampai penat, rasa nak test suara sangat.

Masjid tak lah jauh sangat, bila subuh, 3 buah masjid dan beberapa buah surau boleh dengar time azan. rajin-rajin, jalan juga kaki pergi, kalau tahap malas, dengar kuliah secara live masa tu di pondok. Pondoklah tempat saya menerima kekuatan diri agar hidup sendiri.,kononnya berdikari, terkadang malas juga berkemas, sampai tidur bersama buku2 di katil.

Pondok juga rasa tenang nak study, kalau bersama adik beradik kat atas rumah, memang saya tak study, tengok Tv, kacau orang, dan study kena ikut waktu tidur mereka. Paling best bila waktu study, cepat je masuk ilmu, pagi2 naik rumah buka tv siaran motivasi dulu sebelum ke sekolah, masa tu boleh kira motivasi diri memang tahap terbaik, tak terpengaruh sangat nak jadi liar dengan rakan2 sekampung. 

Bila dah pindah, memang rasa sedih juga nak tinggalkan rumah dan pondok. Lama kenangan bersama sejak umur 5 tahun lagi tinggal dirumah itu. Tanahnya subur, ada pokok mempelam mcm2 jenis, tanam pokok serai, limau purut, pernah tanam ubi kayu, pokok pisang, nenas, pokok2 bunga, mentimun, pokok pandan dan lain2.

p/s: berdoalah sebelum kita tidur...(",)

No comments:

Post a Comment