Pages

Tuesday, May 24, 2011

ajak manusia kenal Allah dan RasulNya,

dakwah...

membawa erti seru,ajakan,menarik,panggil... kepada jalan Allah taala semata2.
bukan sekadar teori, bahkan memerlukan anggota2 jasad bergerak, sama ada lidah yang menyusun kalimah, tangan yang berjemari setiapnya, kaki yang mengolah langkah, pendek kata, semuanya boleh bertugas melaksanakan operasi dakwah.

dakwah tidak memerlukan sebarang gelaran atau pangkat, tidak perlu pada panggilan ustaz/ah, datuk atau tan sri atau tun,tidak terikat kepada sebarang tittle kerana dakwah tidak bersifat ekslusif untuk golongan tertentu sahaja.

dakwah bukan perkara baru. dari nabi adam, bapa manusia telah mendakwahkn keluarganya, dan para anbiya' yang diutus membawa mesej yang sama, mengesakan Allah dan mengabdikan diri kepadaNya tanpa mensyirikkanNya dengan sesuatu.

dakwah,bukan kerja mudah, ada yang terkorban, dan ada yang dikorbankan oleh sasaran yang didakwah. berjaya bukanlah pada ukuran berapa banyak yang didakwah, kerana yang penting adalah tugas menyampaikan seruan dakwah.Itulah pertanyaan Allah kelak. Nabi Nuh a.s, sekitar 83 orang pengikut, yang sedia menerima ajakannya sedangkan anaknya menolaknya. Nabi Luth as, tidak berupaya membawa isterinya bersama dalam lingkungan seruannya kerana tentangan yang berterusan. Nabi Zakaria dan Yahya masing2 dibunuh kaum yahudi dengan digergaji dari kepala dan tubuhnya serta anaknya dipotong kepalanya. Itulah perjuangan mengangkat seruan dakwah kebenaran pada zamannya.

Makanya, kita yang menjadi rantaian dakwah, yang menyambung tugas mulia ini sentiasa berdoa kepada Allah agar tidak dibebankan tugas mulia ini sebagaimana diuji kepada mereka yang sebelum dari kita. Dakwah bermula dari individu, keluarga,sahabat handai, jiran dan masyarakat. Ada yang mampu mendakwah masyarakat tetapi tidak pada keluarga, ada juga yang sebaliknya.

kerana persoalan semua ini hanya di tangan Allah semata2. Dialah yang menguasai hati2, Pemilik kpd segala hati2 manusia, yang membuka serta menutup pintu hati.
mudahan kita sentiasa dibukakan hati olehNya. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment