Pages

Monday, March 29, 2010

kalau ia bercantum.....mgkin blh bawa maut?...

salam
jam 2.15petang saya bergegas ke klinik, namun ramai orang, malas nak tggu sbb ada kelas...pastu singgah ke pH tadi, cepat2 saya cari kipas sebab terasa sangat panas badan...prgm kem baru2 ni pn, sewaktu jam 3am,sahabat2 dalam kesejukan, saya pula terasa sangat panas menyebabkan saya skip tugas saya dan berehat,,,"ya Allah panasnye" ...lalu ptg td saya terserempak dgn sahabat ana farid, hairan melihat ana spt cacing kpanasan,

teringat kata2 dia... "kalau ianya bercantum, mungkin blh bawa maut..."

kpalaku terngiang2 didalam kelas, tetiba saje badanku lemah, si yaakob pula sound kpd pensyarahku, u.noorhasyimah mngatakan saya sakit...."ustazah, abg lan dia sakit!!!" habis mata memandangku seketika, arrgghh, yaakob sorang ni apsal plak....!! saya menafikannya....

jam 420petang saya ke klinik lg, time tu ok, org takder, terus jumpe doc....doc bertanya, da berapa lama? saya tersasul menjawab ,,,errmmmm baru sebulan encik....,padahal seingat saya sudah hampir 2tahun kot...
doc membuat pemeriksaan kali kedua, panjang ditulis pada buku rekodku..

saya ketawa sendirian melihat buku rekod kesihatan saya,,,orang lain sehelai je, saya dah 2 helai catatan ditulis doc...hu3, kataku sendirian...bila dapat ubat sblm2 ni pn utk migrain,batuk,athma dll saya slalu buang pasal tak sedap....

lalu doc memberikan laporannya..mcm biasa, tulisan doc mmg tak dapat dipahami...
katanya, "camnilah,,,awak cuba dulu dalam sminggu dua ni, kalau tak berkesan,datang balik kesini utk ganti dgn ubat lain"  agaknya ada lagi kot ubat yg lebih POWER nih...

"sebelum ni awak makan ubat x?" saya jawab,"saya beli kat farmasi jer., tp tak berkesan mana" (padahal sewaktu saya bli tu, kata sipenjaga kaunter tu, ni ubat yg plg kuat, lg pn bkn skejap nak sembuh) pernah saya bertanya,"berapa lama tu cik?"----erm, 8 bulan plg minimum, atau lebih dr tu..

kalau ia bercantum....blh bawa maut? takderla

arrggghh, prevention is better than cure...tp biasa la, tak menakutkan pn....orang blh mati dr macam2 sebab pn.....muda@tua , cpat atau lambat,...yg pntg amal kena up sikit...

saya bawa motor sambil berkata...". TIDAK...ALLAH JANGAN ENGKAU MEMATIKAN AKU SELAGI SATU URUSANKU BLM SELESAI, JIKA TIDAK AKU BERSERAH ENGKAU SAHAJA YG MENYELESAIKANNYA UTKKU DAN AKU BERLEPAS TANGAN TERHADAP URUSANKU!!"


P/S: hu2, buat suspen betul....!!!

4 comments:

  1. salam akhi....hdup mati memg d tgn tuhan...untung akhi...org kte...kalw kte sakit..tu tuhan tgh bagi tazkirah.....cube cek amalan akhi.....smoga Allah merahmati....n smoga urusan akhi dpt dpermudahkan....insyaAllah...Allah berkuasa,mahluk x berkuasa.....

    ReplyDelete
  2. uish..abg lan nie..
    jage ksihatan k..haha

    ReplyDelete
  3. salm ziarah,,ha,,lan sakit ke..maaf bertya,,tak pham,,bercntum tu kt ner..

    ReplyDelete
  4. Sakit adalah antara musibah yang Allah timpakan. Manusia tidak selamanya sihat yang memungkinkan mereka melakukan apa saja.

    Tetapi, ada ketikanya manusia akan berdepan dengan musibah sakit tetapi ia bukan azab ditimpakan Allah kerana kemurkaan dan kebencian sebaliknya, ia sebahagian daripada kasih sayang Allah dan perhatian-Nya kepada orang beriman.

    Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud: Sesungguhnya seorang yang beriman ketika ditimpa musibah sakit, kemudian Allah menyembuhkannya, maka itu adalah kaffarah (penghapus) bagi dosa-dosa yang dia lakukan sebelumnya, sekali gus menjadi peringatan berharga untuk menghadapi masa akan datang.(Hadis riwayat Abu Daud)

    Mungkin timbul persoalan mengapa Allah menghapuskan dosa orang Mukmin yang sedang sakit?

    Dapat disimpulkan dua sebab iaitu faktor kesabarannya dan juga sikap optimisnya ketika menghadapi menerima musibah itu.

    p/s::JGN LUPA MKN UBAT<WLUPUN UBAT TU TAK SEDAP

    ReplyDelete