Pages

Saturday, April 3, 2010

Gejala Sosial dan Pengaruhnya Kepada Mahasiswa

3 April 2010, Sabtu,
Dewasa kini kita dihidangkan dengan pelbagai pengaruh dan budaya yang mengundang generasi anak muda hari ini kearah suatu ikutan yang tidak baik. Mengambil alkohol, dadah, pil-pil terlarang, seks bebas,menyimpan gambar pornografi, pemakaian yang mencolok mata serta fesyen yang merosakkan akhlak, menjadi tabiat yang meletakkan masa depan yang sukar diramalkan. Tidak terkecuali, kita dikejutkan bagaimana mahasiswa atau golongan intelek kebanyakan IPT juga menerima kesan pengaruh yang sama sebagaimana golongan remaja diluar sana.Bahkan di dada-dada akhbar saban hari memaparkan tidak kurang jenayah serta penglibatan kelompok golongan ini terhadap penyakit sosial yang mula membarah di dalam masyarakat.

Kelab Perbankan Islam UiTM Dungun memandang perkara ini sebagai serius dan wajar diberikan perhatian oleh pelbagai pihak seterusnya membina alternatif mungkin bagi mengembalikan generasi masa depan yang mampu memimpin agama dan bangsa Malaysia.
Kita sedar perkara ini bukan sahaja perlu dibanteras malah setiap individu perlu turun padang mengajak mereka kearah penglibatan aktiviti bermasyarakat yang boleh membina sahsiah yang baik. Bahkan itulah suatu cabaran pendekatan yang perlu diperhalusi,bukan mudah menarik minat mereka kearah ini kerana budaya hedonisme dan perkara melalaikan, lebih mereka dekati berbanding menghidupkan peranan kelab dan Persatuan.

Elakkan diri daripada perasaan ingin mencuba suatu perkara yang menyalahi peraturan dan apa yang terkandung dalam perintah larangan agama, kerana satu ketika langkah yang pertama tersebutlah yang akan meneruskan langkah berikutnya. Pilihlah sahabat serta rakan yang baik dan elakkan diri daripada terlibat dalam perkara negatif, budaya menasihati rakan-rakan sangatlah dituntut agar kita sama-sama berada pada landasan yang sepatutnya.

Oleh yang sedemikian, seluruh pemimpin persatuan dan kelab digesa mengubah pendekatan serta mencipta program yang bukan sekadar bersifat mega, tetapi apa yang penting bagaimana pengisian program tersebut mampu membina insan yang bakal mencorak agenda Negara kelak.

Mohd Azlan bin Kahlid
Presiden ISBAC UiTMT
BBA (HONS) Ijazah Perbankan Islam
UiTM Dungun Terengganu.

No comments:

Post a Comment