Pages

Saturday, March 6, 2010

saya dan diri saya

salam

dah hampir 3 hari di shah alam, pagi ni akan bertolak pulang ke dungun, sebelum tu pg ni akan lawat destinasi last yakni muzium kesenian islam (dah kali kedua pergi).

petang tadi ke SC (securities commision), kat sana ada taklimat profile SC selain pembentangan oleh wakil2 SC melalui hampir 6 perbentangan, kekadang saya terlelap jugak sekali sekala. turut hadir daripada pelbagai IPT lain termasuk uitm perlis, USIM, dan beberapa yg saya terlupa kat sini. semasa sampai ke SC sebelum duduk dikerusi, tiba2 seorang staff lelaki menepuk bahu saya dan melanggarkan badannya kebadan saya, terkejut saya dibuatnya, disapa saya" ni lan eh?" saya sekadar angguk dan terus tinggalkan beliau sebab majlis da nak mula. saya masih tak cam mukanya. siapalah pakcik tadi yg sporting je memukul bahu saya dikhalayak kawan2...hu3

habis seminar, sekali lagi terserempak, "matilah hamba kali ni....(kataku)" pakcik tu sekali lagi melagakan bahunya ke bahu saya dengan kuat sekali,sakit dibuatnya, juga didepan khalayak ramai...."bak ni, bak..." saya masih terpinga2..."ala dulu bak yang dukung lan masa kecik2 dulu,tak kan tak ingat dah"....bila sebut perkataan dukung tu barulah teringat yg nilah pak sedara (sedara jauh) pak cik nasir.... suspen dibuatnya, saya sangka beliau ni nampak saya dah rosakkan kerusi milik SC kat situ( kat dewan td, saya terpatahkan kerusi besi yg saya sgka ada meja, rupenya takde,saya tarik kuat sampai patah)ha3

saya bergambarla dengan beliau dan keluarganya sekali td, rindu betul...lain kalilah saya upload...
pngalaman trip ni? erm....boring makcik pakcik.....td pi SOGO, tak der apa menarik(sebab landing kat tmpat tak menarik jerla), 3 jam kami diturunkan kat sana, kat sana saya taangkap gambar budak2 mlayu yg habiskn wang mereka main game, hmmm

sya suka suasana bandaraya, tgk bgunan tggi, manusia plbgai ragam, macam2, tp lebih suka tmpat sendiri kat tganu yg tenang,he3.... spnjg pjlnn, sya renung kesibukan manusia dan sekeliling....manusia seolah2 gila dan mabuk kesemuanya, saya tidak nmpak ruh Islam mmancar disegenap pelusuk kota, yg ada hanyalah kesibukan...prempuan2 bebas berpakaian, llaki2 pn sama, stylishnye, rambutnya, huuuhh..... jauh beda dgn "syurga terengganu".... parents2 plak mendidik anak2 dgn hedonisme mlampau2, mngajar anak2 berpoya2 dan bersuka2 tanpa segan silu menunjukkan cth tidak baik, kesian plak saya tgk warga kota kita...siapakah yg blh muncul merubah mereka? blhkh kita menaut hati2 mereka? dan apakah suatu hr nnt Islam blh memancar dikota raya ini dgn pemerintahan...pandangan saya sungguh simpati kpd mereka...

saya tidak mehu menafsirkan warga kota semuanya sebegitu rupa, mana2 tmpat pn semakin merebak.... apakah halatuju pembangunan kita yg sebenarnya, saya diberikan gambaran perbentangan prospektif pasaran Islam td, yg mmberikannya antaranya ialah warga India dan Cina non-muslim?ada mlayu cuma sya pelik, entah nak kata apa.....

malamnya saya ke I-CITY(entah betul tak ni), tempat pokok2 berlampu berhias....hahaahaha, dahsyat.... memanglah cantik, tp jd port sarang bercouple plak, tmpatnya cantik,saya sempat ambil gambar disana, cumanya manusia jer yg tak cantik perangainya... asalnya saya fikir takder dah aktiviti,jd cadangnya nak masuk uitm sebab sahabat ada gitau unic mai sana, tp tetibe dapat jadual camtu,,,bas byk kali rosak,,,berpuluh ratus kali....apa blh buat, sabarlah yer lan.....

hidup memang mencabar....saya bersama dengan mereka yg semuanya bercouple...saya bersama dengan mereka yg kaki rokok....saya bersama dengan mereka yg mulutnya selalu sebut yg tak elok selain beberapa prkara lain yg tak elok.... saya bknlah seorang anti-sosial,namun segala yg merosakkan manusia itu datangnya daripada perkara yg lazimnya adalah keseronokan yg manusia pinta. oleh itu saya memohon rakan,sahabat dan teman agar sentiasa menasihati saya agar tak terpesong..... kolotkah saya? owh, saya langsung tidak peduli....

p/s: saya selalu dihantui persoalan yg walaupun saya sedikit pasti jawapannya...apa indahnya punyai couple? jawapan terletak ditangan anda utk saya...

3 comments:

  1. salam,ziarah..alhamdulillah adik slamt smpai ke sna,,syukur pd Allah,,wlupun bnyak dugaan adik ye..hmm,,biasalah hdup di kota,suasana sperti yg adik cter tu ..smua je sma,,pnuh dgn macm 2 rgam mnusia,,yg kdg2 mnykitkn mata,,eh nk tya ,,kt mner "i-city: tu ,,ada ke kt cni..tak tau lak..kat mner ye...(????)pasal couple,,hmmm rasa nya adik trus pd pgangan adik sndri,,tidak perlulah untuk adik nk trikut2 dgn tu smua,,bkn nya ape..bt pning kpla je,,huhu,,mlalui pnglamn akk la,,bkn kolot adik,,lgpun ape yg akk tau,,tiada couple dlm islam ni (utk lbih lnjut baca artikel dlm usrah jmaah anak muda v 1.0),,so,tpulngla pd adik,,tpuk dada tya iman ..yg pnting adik study dulu..ingt Allah bnyak2..ingt ,ibu ayah tgah mngharapkan kjyaan adik..,, hehe,,maaf terkomen bnyak lak,,da jd cm kaunselor lak.k..chaiyok2,,bnyakkan brehat,,n jg kshatan diri gak,,k,,assalammualaikum

    ReplyDelete
  2. tenkiu...saje nak kasi kawan sekelas bace pasal couple tu...

    I-city nk kata kat mana ye.....erm, ada pokok2 berhias malam2 tu... tak jauh sangat pun, lupe dah area mana...tp cntik la view nyer

    ReplyDelete
  3. salam ziarah.pkok bnyk lmpu,,oh..dkat dgn k,jati ke...oh,,gtu,,nk tgur scra hlus ni ye ..ok2..truskn,,amar ma'ruf nahi mungkar..

    ReplyDelete